vrijdag 2 oktober 2015

1. 2 oktober 2015 Catechisatie thema: Thuis/thuisvoelen

Een nieuw seizoen en een nieuwe groep. De eerste jaars die dit jaar zijn begonnen met het voortgezet onderwijs zijn uitgenodigd. Een leuk clubje. Kirsten, Remco, Marc, Anna, Thomas H en Thomas vd V, Ilona, Koen, Iza, Menno, Inge en Hannah. Niet iedereen die uitgenodigd is zal komen maar ze zijn altijd welkom om toch mee te doen. In totaal waren we deze avond met 10 tieners als je Daniël ook meerekent.

Vandaag hebben we het thema: Thuis en je thuis voelen. Je komt voor het eerst en het is allemaal nog een beetje onwennig dus leek ons dit een goed thema. We verwelkomen de jeugd met drinken en lekkers. We hebben het een beetje gezellig gemaakt. We doen een voorstel rondje. We kennen elkaar wel maar het is ook fijn om even te vertellen hoe je hier zit, wat vind je van alle nieuwe dingen en welke verwachtingen heb je. En dan wat verwacht je van deze avonden. Hoe ben je gekomen.


Daarna kijken we samen een filmpje waarmee we het thema op een grappige manier introduceren. Het heet doen alsof je thuis bent. Want als je thuis bent mag je helemaal jezelf zijn of toch ook niet.....En dat gaat natuurlijk over wat thuisvoelen nou net niet betekent.

Filmpje doe maar net of je je thuisvoelt

We gaan een spel doen. We hebben in huis verschillende spreuken opgehangen. Welke spreuken die met thuis te maken hebben kan je allemaal vinden?

-Home sweet home, (T)
-Bouw je huis niet op zand.(H)
-Ieder huisje heeft zijn kruisje, (U)
-Oost west thuis best,(I)
-Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens, (S)
-Samen uit, samen thuis, (V)
-Jij bent het zonnetje in huis, (O)
-Als de kat van huis is dansen de muizen, (E)
-Als de HEER het huis niet bouwt, vergeefs zwoegen de bouwers;(L)
-Vrouwe Wijsheid bouwt haar huis, Dwaasheid breekt het hare eigenhandig af.(E)
-Je kunt beter in een hoekje op het dak wonen dan in één huis met een vrouw die ruzie zoekt.(N)
-In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; (J)
-Maar ik en mijn huis, wij zullen de Here dienen! (E)

-   -         -   -   -   -   -         -   -   -   -   -   -

Als je alle spreuken hebt gevonden dan maakt het de zin. Je thuis voelen. 



We bekijken een filmpje van BLOF. Hier ben ik veillig of een filmpje van Charlie Chaplin

Wat is thuis voelen. Wat moet een thuis aan voldoen. 
(Warm, Gezellig, geborgen, vertrouwt,  een warm nest, een plek waar je jezelf kan zijn en niet anders voor hoeft te doen, 'hier ben ik veilig', een plek waar mensen van je houden, waar je tot rust kan komen, van alle gemakken voorzien, 


Wat zegt de bijbel...Dit onderstaande gedeelte is door tijdgebrek niet helemaal behandelt. Doordat de meesten om 20:25 weg moesten om K3 zoek K3 te kijken want Klaasje doet mee! Wel hebben we nog het filmpje van Lifehouse Everything skit gekeken.  

--------------------------------------------------------------------------------
David vindt bij God een thuis, een thuis dat God aan iedereen aanbied. David is er helemaal enthousiast over. En waar is David zo enthousiast over? Wat voor goeds heeft hij over God ontdekt?


Het is goed(liefelijk) in het huis van de Heer
2 Ik houd van uw huis, machtige Heer!
3 Ik verlang naar uw tempel, levende God.
Met heel mijn hart wil ik bij u zijn.

4 Machtige Heer, mijn koning, mijn God,
zelfs mussen wonen in uw tempel.
Zwaluwen maken een nest bij uw altaar,
ze zorgen er voor hun jongen.

5 Gelukkig zijn mensen die wonen in uw huis, want zij kunnen u altijd danken. 
6 Gelukkig zijn mensen die verlangen naar u, want bij u vinden ze kracht.

7 Als ze door droge velden lopen, worden die groen en fris. Uw regen laat alles weer groeien.
8 Ze worden steeds sterker, ze gaan door tot ze in Sion zijn.Daar zullen ze u ontmoeten, God.
De Heer beschermt zijn volk 9 Heer, machtige God, hoor mijn gebed. God van Jakob, luister naar mij! 10 God, bescherm ons toch, en zorg goed voor uw koning.

11 Ik ben liever één dag in uw tempel dan duizend dagen ergens anders.
Ik ben liever buiten bij de deur van uw huis dan binnen bij slechte mensen.

12 Want God, de HEER, is een zon en een schild.
Genade en glorie schenkt de HEER,
zijn weldaden weigert hij niet aan wie onbevangen op weg gaan.
13 HEER van de hemelse machten, gelukkig de mens die op u vertrouwt.


David vindt bij God een thuis, een thuis dat God aan iedereen aanbied. David is er helemaal enthousiast over. En waar is David zo enthousiast over? Wat voor goeds heeft hij over God ontdekt?

-Bij God mag je schuilen, Hij houdt van je en wil heel dicht bij je zijn.
-God wil de droogte in je leven, (verdriet en pijn) veranderen in blijdschap. 
-Je leeft weer helemaal op als je bij God bent. God wil je sterk maken, je krijgt nieuwe kracht.
-God is als de levengevende zon maar ook een schild die je beschermt. Bescherming.
-God wil je dingen geven die je niet verdient en aanzien (genade en glorie)
-God wil je het goede geven (weldaden)
-En heel belangrijk. In deze onbetrouwbare wereld is God betrouwbaar.
---------------------------------------------------------------------------
Kan je God ook zien als een thuis? Wanneer zou je God als een thuis kunnen ervaren? God wil heel dicht bij ons zijn en zelf in ons wonen. Hij heeft zijn Zoon gegeven opdat jij voor eeuwig bij Hem kan zijn. Hij is met je al de dagen van je leven.




Als afsluiting kijken we de Lifehouse Everything skit 

Een drama stuk over het lied Everything van de groep Lifehouse...Ze zingen wat psalm 84 eigenlijk ook zegt. You are all I want you all I need, You are everything. God U bent alles wat ik wil, alles wat ik nodig heb U bent alles voor mij...

Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven. (Jeremia 29:11)

U hebt geen beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd: hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan. (1 Korintiërs 10:13)

Genadig is de HEER: wij zijn nog in leven! Zijn ontferming kent geen grenzen.
Elke morgen schenkt hij nieuwe weldaden. – Veelvuldig blijkt uw trouw! (Klaagliederen 3:22-23)


We praten erover na en ieder gaat. We hebben daarna K3 zoekt K3 gekeken. Spannend... 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...